10 steps til at få ro på dig selv:

1: Grounding – tramp, læg dig på gulvet uden underlag og mærk gulvet og den faste grund under dig

2: Åndedræt- træk vejret ind på 4 og pust ud på 5, mens du erklærer indeni dig selv: Jeg kan altid vælge selv og alt er som det skal være. Gentag for dig selv højt eller indeni dig selv indtil du mærker ro.

3: Forlad det, der “forstyrrer “ f.eks. negative tanker, der kører i ring. Tag en – “time out” – luk ned for dine tanker og tænk på noget, du er taknemmelig for eller skriv det ned i en notesbog

4: Sæt sunde grænser for dig – det behøver ikke være fuld at konflikter at sætte grænser. Du kan gå væk fra situationen eller du kan observere tavst uden at gå ind i en diskussion, mens du indeni dig siger til dig selv: “Jeg har ret til at mene og føle det jeg vil – og det er ok at jeg føler det jeg føler.”

5: Visualiser en “lysboble” eller at du har en usynlig galsboble omring dig, hvor du kan kigge og kommunikere ud, men ingen kan komme ind til dig eller “ramme dig” eller visualisere at du er et hus, hvor du har en forhave, et stakit, et fortov udenfor stakittet og en vej helt ude efter fortovet. Det er dig, der bestemmer hvor tæt på dit hus andre mennesker skal være. Nogle skal bare være på vejen, andre i forhaven helt frem til dit hus. Ingen kan komme ind i dit hus med mindre du giver dem lov.

6: Inden en fest, arbejde, familiekomsammen eller noget som du ved kan dræne dig, skal du sætte en intention om at det ikke er dit ansvar at det hele kører. Du kan også sætte en intention om at det bliver en god dag og skrive det ned om morgenen – gerne uddybende, f.eks “Det bliver en god dage dag”, “Jeg bliver ikke påvirket, hvis folk bliver for negative”, “Jeg får præcis de opgaver jeg kan klare” osv.. Lav også evt. dit eget automatsvar, hvor du har brug for at holde dig ude af det negative på dit job, i skolen eller sammen med familien: “Det er jeg ikke helt enig i, men jeg respekterer din holdning” eller hvad som passer til din situation. 

7: Power nap i løbet af dagen for at tage farten af og få mærket dig selv

8: Dyr – vær sammen med dyr eller se dyrefilm. Dyr har ingen negative intentioner og skaber altid glæde. Hvorfor tror du dyrevideoer bliver delt så meget bare på de sociale medier?!

9: Meditation – find en guidet meditation eller mindfulnessøvelse på Youtube, der passer til dig, hvis ikke det duer at gøre det på egen hånd (det kræver øvelse og træning gennem længere tid). De findes i alle mulige korte-, lange-, engelsk/dansksprogede- og emnespecifikke varianter.

10: Mærk din krop. Klap på den – klap energi ind i den

Offentliggjort af mettewinds

Psykoterapeut og ungdomspsykiatrisk sygeplejerske. Jeg har specialiseret mig i sensitive unge mellem 18 og 35 år.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: